لذت موسیقی اصیل ایرانی را با اشتیاق دل پذیرا باشید

آواز ناظری به افتخار «فخرالدینی»
تاریخ : پنج شنبه 13 تير 1392

 

 
 
بزرگان هنر ایران با رهبر سابق ارکستر ملی عکس یادگاری گرفتند
 
 
همه برای یک نام، دور هم جمع شده بودند؛ مردی که سال‌ها ارکستر ملی ایران را با اشاره «باتون» خود هدایت کرده است. شهرام ناظری، محمود دولت‌آبادی، حسین علیزاده، فرهنگ شریف، هوشنگ ظریف، داریوش طلایی، هوشنگ کامکار، داوود گنجه‌ای، مجید درخشانی، کیوان ساکت، پری بنان، ملیحه سعیدی، فاطمه واعظی (پریسا)، فخرالدین فخرالدینی و خیلی‌های دیگر آمده بودند تا به قول خودشان بعد از سال‌ها به جای اینکه در یک مراسم عزاداری گردهم آیند، بار دیگر در سایه سکان رهبری فرهاد فخرالدینی شبی به یادماندنی را برای موسیقی ایران رقم بزنند.
بنای قاجاری موزه موسیقی، شامگاه 11تیر میزبان چهره‌هایی از جامعه موسیقی بود که به دلیل مراسم رونمایی از کتاب «شرح بی‌نهایت» شامل خاطرات مشترک آزرم و فرهاد فخرالدینی آمده بودند. پیش از این مراسم که قرار بود ساعت 20 آغاز شود اما با تاخیری یک‌ساعته همراه شد، فخرالدینی با دوستداران خود عکس یادگاری گرفت و کتاب‌های آنها را امضا کرد.
پس از آن، مراسم در فضای باز موزه موسیقی شروع شد. علی مرادخانی، رییس موزه موسیقی به عنوان میزبان این برنامه از افتتاح استودیو و گالری موزه در زمانی نزدیک خبر داد و برگزاری‌ این مراسم را اقدامی در مقابل تلاش‌های فرهاد فخرالدینی در عرصه موسیقی برشمرد.
علی هاشمی، نوازنده و پژوهشگر موسیقی هم از خاطرات و دوستی‌ای که با فخرالدینی داشت، گفت و در ادامه حسین علیزاده، نوازنده تار، سه‌تار و آهنگساز از روزهای هنرستان که استادانی همچون فخرالدینی در آن به تدریس مشغول بودند، یاد و آن دوران را بهشت زندگی خود توصیف کرد. او همچنین مروری بر روزهای سختی که اهالی موسیقی پشت سر گذراندند، داشت: «بعد از پیروزی انقلاب ما اهالی موسیقی احساس تنهایی می‌کردیم. در همان روزها که فخرالدینی مسوولیت‌هایی در حوزه موسیقی برعهده گرفته بود، دل خونی از برخی همکاران خود داشت چون در آن دوره کسانی بودند که بیشتر، ارادت اداری به کارشان داشتند تا تعهد به کار، اما من در کنار بزرگانی چون فخرالدینی احساس تنهایی نکردم. خیلی موقع‌ها خانه امید من خانه فخرالدینی بود و در تنهایی به او پناه می‌بردم.»
او با بیان اینکه فخرالدینی یک استاد واقعی است، سخنانش را اینگونه پایان داد: «متاسفانه شرایط طوری بوده است که حتی محیطی دلگرم‌کننده و مطمئن نداشته‌ایم. بیشترین دیدارهای ما در مجالس ختم بوده است. خوشحالم که امشب را می‌توانم به بهشتی تعبیر کنم که پیام‌آور آن فخرالدینی است و تا نسل‌های گذشته و آینده در موسیقی جریان دارند، اسم فخرالدینی هست و خواهد بود.»
در ادامه صدیق‌تعریف، خواننده، همکاری با فخرالدینی در سریال‌های امام‌علی(ع) و ابن‌سینا را افتخاری برای خود دانست و با آرزوی سلامتی و طول عمر برای او، بخشی از قطعه سریال امام‌علی(ع) را اجرا کرد.
محمد سریر، نوازنده، آهنگساز و عضو هیات‌مدیره خانه موسیقی نیز سخنران دیگر این مراسم بود که برخلاف دیگران به موضوع اهمیت انتشار کتاب «شرح بي‌نهايت» پرداخت: «تاریخ موسیقی ایران بسیار خلاصه است. این خلأ خیلی مورد توجه قرار نگرفته اما تالیف این کتاب می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای رفع خلأهای موجود تاریخ موسیقی ایران باشد.»
محمد موسوی، نوازنده نی هم وقتی برای ایراد سخنرانی دعوت شد، ترجیح داد به‌جای کلام، با اجرای قطعه «خسرو و شیرین بختیاری» در مایه شوشتری از فخرالدینی تقدیر کند.
علیرضا قربانی، خواننده‌ای که در ارکستر ملی سابقه همکاری با فخرالدینی را داشت، اولین دیدار خود با این آهنگساز را توصیف کرد:

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: شهرام ناظری، ،

ادامه مطلب
هم انديشي هزاره سرايش شاهنامه با کنسرت شهرام ناظري
تاریخ : دو شنبه 30 آبان 1390

هم انديشي هزارمين سال سرايش شاهنامه (مسيحاي پارسي) با حضور شاهنامه پژوهاني از ايران و تاجيکستان همراه با کنسرت شهرام ناظري توسط سازمان دانشجويان جهاددانشگاهي برگزار مي شود.  به گزارش ايسنا، در اين مراسم که از ساعت 15 تا 18 عصر امروز در تالار فردوسي دانشگاه تهران برگزار مي شود، دکتر رضا خاک راه اف، مسوول بخش طبع و نشر آکادمي ملي تاجيکستان، و دکتر محمود اميدسالار، از شاهنامه پژوهان کشورمان، سخنراني خواهند کرد.  برگزاري کنسرت موسيقي با حضور شهرام ناظري و اجراي قطعه «درفش کاوياني» به همراه گروه فردوسي و آيين نقالي و شاهنامه خواني از ديگر برنامه هاي پيش بيني شده در اين هم انديشي است.  بنابر اعلام، هم انديشي هزارمين سال سرايش شاهنامه «مسيحاي پارسي» با هدف ترغيب دانشجويان به مطالعه اثر ماندگار حکيم ابوالقاسم فردوسي و آشنايي با شاهنامه به عنوان سرچشمه غني هويت اسلامي  ايراني و آسيب شناسي کم توجهي به متون کهن ادب فارسي برگزار مي شود.  همچنين در راستاي آيين گرامي داشت هزارمين سال سرايش «شاهنامه» صبح روز دوشنبه، دانشجويان دانشگاه هاي تهران از نسخه اصلي «شاهنامه»ي بايسنقري در کاخ موزه گلستان به صورت رايگان ديدن مي کنند.  اين مراسم با همکاري دبيرخانه نکوداشت مفاخر ايران زمين، موسسه مالي و اعتباري فردوسي، مرکز گسترش زبان و ادبيات فارسي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و مجموعه فرهنگي تاريخي کاخ گلستان برگزار مي شود.



:: موضوعات مرتبط: شهرام ناظری، خبرنامه، ،

شهرام ناظری و پژهام اخواص - قطعه تصویری شاهنامه خوانی
تاریخ : شنبه 14 آبان 1390

 

 

ساقیا وقت صبوح آمد بیار آن جام را
می پرستانیم در ده باده‌ی گلفام را
زاهدانرا چون ز منظوری نهانی چاره نیست
پس نشاید عیبت کردن رند درد آشام را
احتراز از عشق میکردم ولی بیحاصلست
هر که از اول تصور میکند فرجام را
من ببوی دانه‌ی خالش بدام افتاده‌ام
گر چه صید نیکوان دولت شمارد دام را
هر که او را ذره‌ئی با ماهرویان مهر نیست
بر چنین عامی فضیلت می‌نهند انعام را
شام را از صبح صادق باز نشناسم ز شوق
چون مهم پرچین کند برصبح صادق شام را
گر بدینسان بر در بتخانه‌ی چین بگذرد
بت‌پرستان پیش رویش بشکنند اصنام را
بر گدایان حکم کشتن هست سلطانرا ولیک
هم بلطف عام او امید باشد عام را
چون به هر معنی که بینی تکیه بر ایام نیست
حیف باشد خواجو ار ضایع کنی ایام را

خواجوی کرمانی

 

دانلود در ادامه مطلب

 



:: موضوعات مرتبط: شهرام ناظری، ،

ادامه مطلب
خبر از گروههای موسیقی حصار و دوستی
تاریخ : شنبه 14 آبان 1390

 

ساز و آواز شهرام ناظري و حسين عليزاده در هواي پاييزي تهران

کنسرت گروه «دوستي» به سرپرستي حسين عليزاده دومين اجراي خود را در سال جاري با آواز شهرام ناظري در روزهاي 14 و 15 آبان ماه در سالن ميلاد نمايشگاه بين المللي تهران به صحنه مي برد.  به گزارش ايسنا،محمد حسين توتونچيان  مديرعامل موسسه فرهنگي هنري ققنوس  با اعلام اين مطلب گفت: به دليل استقبال غير منتظره از کنسرت مرداد ماه و تقاضاي بيش از اندازه مردم هنر دوست و طرفداران استاد ناظري و استاد عليزاده، پس از مشورت با گروه تصميم به تمديد اين کنسرت در آبان ماه گرفته شد.  به گفته وي; به دليل اينکه سعيد فرج پوري، نوازنده کمانچه در خارج کشور به سر مي برد، تغييرات جزيي در گروه ديده مي شود.  او درباره تغييرات اجراي برنامه گفت: اجراي بخش بداهه نوازي بسته به حال و شرايط استاد ناظري و استاد عليزاده دارد اما بقيه قطعات عينا اجراي قطعات گذشته اين کنسرت است.  در بخش نخست اين کنسرت قطعاتي چون ري را با شعري از نيما يوشيج، آي عشق آي عشق با شعر احمد شاملو، درهواي بي چگونگي ، دو نوازي کمانچه اردشير کامکار و سينا جهان آبادي و تصنيف به شکوفه ها به باران از ساخته هاي زنده ياد پرويز مشکاتيان با شعري از شفيعي کدکني اجرا خواهد شد; در بخش دوم برنامه نيز قطعات مقدمه راست، تصنيف نقاش چين، زنگ شتر، تصنيف صورت گر نقاش بر اساس شعري از مولانا به آهنگسازي شهرام ناظري، ساز و آواز برروي شعري از حافظ، چهارمضراب عاشق کش، تصنيف هاي ساقيا و بيگاه ازساخته هاي حسين عليزاده اجرا مي شود.

 

  همنوازان حصار با همايون شجريان به صحنه مي رود 

گروه «همنوازان حصار» به سرپرستي علي قمصري با همراهي همايون شجريان، پنج شب در تالار وحدت به صحنه مي روند.   به گزارش ايسنا، علي قمصري گفت: اين اجرا در دو بخش به صحنه مي رود که بخش اول شامل بداهه نوازي و آواز است. در بخش دوم هم ارکستر گفت وگويي بين موسيقي کلاسيک ايراني و غربي را اجرا خواهد کرد.  وي درباره سازبندي قطعات توضيح داد: تار، کمانچه، ويولنسل، ويولن آلتو، تنبک، دف و سازهاي کوبه اي با هم همصدا مي شوند با اين تفاوت که اين بار گيتار فلامنکو نيز به ترکيب سازها اضافه مي شود.  اين آهنگساز درباره دليل استفاده از گيتار فلامنکو در ترکيب سازها گفت:گيتار به اين دليل به سازهاي گروه  اضافه شده است که بتوانيم بيشتر به موسيقي ملل بپردازيم، البته استفاده از ساز گيتار استفاده ابزاري نيست و قصد ندارم موسيقي ايراني را به سمت موسيقي پاپ و راک ببرم.  قمصري تصريح کرد: اين بار مي خواهيم از محتواي موسيقي فلامنکو بهره ببريم، چرا که فلامنکو ريشه هاي شرقي دارد.  اين هنرمند با بيان اينکه در آلبوم «نقش خيال» اشاره کوچکي به اين سبک داشته است، گفت: استفاده از گيتار در کنسرت «همنوازان حصار» به معناي سبک کردن موسيقي ايراني نيست بلکه مي خواهيم ديالوگ بهتري برقرار کنيم چرا که اين روزها بعضي هنرمندان به استفاده نازل از اين ساز روي آوردند.  اين نوازنده تار، تمام قطعات اين کنسرت را قطعاتي جديد و با مضاميني اميد بخش برشمرد و تصريح کرد: مدت زيادي بر اين کار تمرکز داشتم و با اقشار مختلف جامعه يعني مخاطبان خاص موسيقي و مخاطباني که صرفا از موسيقي لذت مي برند ارتباط برقرار کردم تا بتوانم اثري فاخر خلق کنم.  به گزارش ايسنا، بهرام آقاخاني در کنسرت پيش رو گيتار فلامنکو را مي نوازد و مانند اجراهاي قبلي نگار خارکن، لعيا اعتمادي، مصباح قمصري، آيين مشکاتيان، همايون نصيري، حسين رضايي نيا و آتنا اشتياقي در گروه«همنوازي حصار» حضور دارند.



:: موضوعات مرتبط: حسین علیزاده، شهرام ناظری، همایون شجریان، خبرنامه، ،

شهرام ناظری-امیر کبیر
تاریخ : پنج شنبه 14 آبان 1390

ای عاشقان ای عاشقان پیمانه ها پر خون کنید
وز خون دل چون لاله ها رخساره ها گلگون کنید

آمد یکی آتش سوار بیرون جهید از این حصار
تا بر دمد خورشید نو شب را ز خود بیرون کنید

چندین که از خُم در سبو خون دل ما میرود
ای شاهدان بزم کین پیمانه ها پر خون کنید

دیدم به خواب نیمه شب، خورشید و مه را لب به لب
تعبیر این خواب عجب، ای صبح خیزان، چون کنید

دیوانه چون طغیان کند زنجیر و زندان بشکند
از زلف لیلی حلقه ای در گردن مجنون کنید

 

دانلود در ادامه مطلب

 



:: موضوعات مرتبط: شهرام ناظری، ، ،

ادامه مطلب
محمدرضا لطفي روايت برومند از رديف را منتشر مي کند
تاریخ : پنج شنبه 12 آبان 1390

 

محمدرضا لطفي(آهنگساز و نوازنده تار) از انتشار رديف ميرزا عبدالله به روايت  نورعلي خان برومند خبر داد.  لطفي به خبرنگار ايلنا گفت: رديف ميرزا عبدالله را به روايت زنده ياد نورعلي خان برومند ضبط کرده ام و بعداز عيد سال 1391 تصميم به انتشار آنها مي گيرم.  وي افزود: در اين روايت از رديف موسيقي; بخشي باعنوان تجزيه و تحليل رديف وجود دارد. زنده ياد برومند دستگاه شور را تجزيه و تحليل کرد اما با فوت ايشان; ديگر دستگاه هاي موسيقي تجزيه و تحليل نشد. به همين دليل; من; خود تجزيه و تحليل دستگاه هاي باقيمانده را انجام مي دهم و نتايج آنها را در سال 91 منتشر مي کنم. 

 

 

آواز ناظري براي اميركبير به صدا درآمد

صداي شهرام ناظري شواليه آواز اين بار براي بزرگداشت «اميركبير» به صدا درآمد.
به گزارش ، آلبوم موسيقي «اميركبير» به آهنگسازي پژمان طاهري، تازه‌ترين اثر شهرام ناظري از خوانندگان مطرح ايران زمين است كه در سال جاري منتشر مي‌شود. پس از انتشار آلبوم «سفر عسرت» كه واكنش‌هاي مختلفي را در محافل هنري و جمع منتقدان به وجود آورده بود، اين بار شواليه آواز ايران با اثري تازه در قالب دو سي‌دي به ميدان نشر موسيقي پا گذاشته است. پژمان طاهري آهنگساز اين اثر، پيش از اين كنسرت‌هاي زيادي را به همراه گروه ايراني و با خوانندگي شهرام ناظري و ديگر خوانندگان مطرح كشورمان در ايران و نقاط مختلف دنيا برگزار كرده بود كه از ميان اين برنامه‌ها، آلبوم «سوگواران خموش» با صداي عليرضا قرباني منتشر شد كه اثري درخور توجه و تحسين‌برانگيز بود.



:: موضوعات مرتبط: محمد رضا لطفی، شهرام ناظری، خبرنامه، ،

شهرام ناظری و کامبیز روشن روان-یادگار دوست
تاریخ : چهار شنبه 20 مهر 1390

 

 

من درد تورا ز دست آسان ندهم

دل برنکنم ز دوست تا جان ندهم

از دوست به یادگار دردی دارم

کان درد به صد هزار درمان ندهم

 

 دانلود در ادامه مطلب

 



:: موضوعات مرتبط: شهرام ناظری، ،

ادامه مطلب

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.



 



360 رنگ
شرح غزلهای حافظ
صفحه اصلی
آرشیو مطالب
عناوین مطالب

ابزار هدایت به بالای صفحه